Mireia Ojuel, l’equitació.

KAREN QUINTERO

L’equitació és l’art de mantenir el control precís sobre un cavall, així com les diferents maneres de manejar-lo. Implica també els coneixements per a cuidar cavalls.

Existeix un tipus d’equitació bàsica, on allò principal és aprendre a muntar, i un de més avançat, usat per a saltar, realitzar carreres, traginar bestiar, exhibició o equitació d’alta escola.

Els cavalls també es munten per propòsits terapèutics, ja que el muntar a cavall en forma no competitiva millora la salut humana i el desenvolupament emocional. En algunes parts del món, encara els utilitzen amb finalitats pràctiques com per exemple per a l’arada.

Tot seguit entrevistarem la Mireia Ojuel, de 3rB que ens parlarà sobre la seva experiència en aquest món de l’equitació i algunes coses més sobre la seva vida.

Des de quina edat muntes cavall? Com vas descobrir que t’agradava?

El tiet de la meva mare tenia diversos cavalls en el seu estable. Quan jo tenia al voltant dels 8 o 9 anys, un dia tota la família vam anar-hi de visita i, com em va agradar molt, els meus pares van decidir apuntar-me a una hípica. A l’Hípica-Granja Salzies a Barberà del Vallès i des de llavors no he deixat de muntar.

Algú de la teva família també fa equitació?

Tot i que el meu tiet tenia cavalls no practicava hípica, només els muntava per la celebració dels Tres Tombs, però la meva mare sí havia fet equitació quan era jove. Ara ja no la practica, però encara li agrada molt.

Quan vas començar, et vas haver de comprar un cavall?

No. Comprar, i sobretot mantenir un cavall, és molt car. Quan arribes a una escola d’hípica sempre tenen uns cavalls per entrenar. A més hi ha gent que paga un lloguer per poder tenir allà, als estables de l’hípica els seus cavalls, perquè és complicat tenir un estable a casa i no tothom s’ho pot permetre per raons econòmiques o d’espai. Aquesta gent, però, si volen, poden compartir el seu cavall amb altres usuaris que no en tenen un propi.

Jo primer entrenava amb els cavalls que són de l’hípica i després ja vaig començar a compartir cavalls que sí tenien el seu propi propietari. Un d’aquests cavalls compartits era el Troy i, com a mi m’agradava molt, vaig parlar amb la propietària que justament era la mestressa de l’hípica per muntar-lo sempre a ell, i hi va estar d’acord.

I com vas aconseguir el teu primer cavall en propietat? Com va ser l’experiència?

Un any després, un altre company, va començar a compartir també el Troy. I tot i que li havia agafat molta estima al Troy, des que la Lily, una egua nova, va arribar a l’estable que me la mirava molt. Llavors vaig decidir deixar de compartir el Troy i començar a compartir la Lily.

Tres anys després vaig proposar als meus pares de parlar amb la propietària per veure si estaria disposada a vendre la Lily, perquè me l’estimava molt i volia muntar-la jo sola. Per sort la propietària va acceptar el tracte i me la va vendre. Això va ser el passat maig, és a dir, només fa mig any que la Lily és meva.

Com la descriuries tant físicament com psicològicament?

Lily és una egua blanca i negra. Té molt de pel sobretot a les potes. Té la cua i la crin molt llargues, per això a l’estiu normalment li faig trenes perquè pateix molta calor.

És tranquil·la i molt afectuosa amb la gent. Li agrada molt que l’acaronen i estar amb la companyia de les persones. També és bastant curiosa. Sempre que veu alguna cosa que no sap què és, s’hi ha d’acostar a mirar-s’ho. Li encanta menjar. Menja molta herba i sobretot pastanagues.

Cada quant sols anar a veure la Lily?

Normalment l’anem a veure dos o tres cops a la setmana, però si estem molt ocupats intentem anar com a mínim un cop. Als estiu sí anem a veure-la més sovint i ens quedem moltes hores més.

Alguna vegada has competit?

Sí, he participat en TREC. El TREC és una disciplina que premia les habilitats del genet a l’hora de realitzar recorreguts o rutes eqüestres pel camp. És una competició on muntes el teu cavall en diferent zones i vas fent diferents activitat com saltar, fer galop, deixar el cavall parat sense que aquest es mogui… per tal d’anar obtenint uns punts. Qui aconsegueix la major puntuació, es proclama vencedor.

Què t’agrada més d’aquesta experiència de tenir un cavall?

El que més m’agrada és estar amb la seva companyia. Muntar-la em relaxa, també pentinar-la, banyar-la. Simplement el fet d’estar amb ella, m’agrada moltíssim.

A què li dones més importància en aquest esport?

Li dono més importà a la Lily que a les competicions. Em preocupo perquè ella s’ho passi bé quan estam fent les activitats, entrenant, passejant o el que sigui.

Alguna vegada tingut alguna caiguda greu o t’has fet alguna lesió important?

Des que faig hípica solament m’he caigut una vegada i em vaig fer un esquinç el braç. Estàvem passant per un camí i de cop la Lily va veure uns paracaigudistes que estaven aterrant i es va espantar. Estàvem en un camí estret i hi havia una baixada d’uns metres. La Lily va saltar cap avall, va frenar de cop. Jo em vaig caure cap endavant, vaig aterrar sobre el braç i me’l vaig esquinçar.

Què opinen els teus pares sobre què practiquis aquest esport?

Estan molts contents de jo faci equitació i ja que la meva mare volia un cavall i ara està molt contenta amb la Lily. Ara de vegades també la munta.

Quins plans tens per a un futur pel que fa a l’equitació?

Doncs de moment vull seguir entrenant amb la Lily i quan sigui gran m’agradaria tenir una hípica amb més cavalls. M’agradaria dedicar-me a això.

I fora d’aquest món, a què t’agradaria dedicar-te o què voldries estudiar?

Fora d’aquest món m’agradaria estudiar el batxillerat científic per fer veterinària.

2 thoughts on “Mireia Ojuel, l’equitació.

Add yours

Deixa un comentari

Crea un lloc web gratuït o un blog a WordPress.com.

Up ↑