Una experiència “oficial”

EN AQUEST REPORTATGE EXPOSEM L’EXPERIÈNCIA QUE VAN TENIR ELS NOSTRES COMPANYS L’ANY PASSAT PRESENTANT-SE ALS EXÀMENS DE L’EOI, AIXÍ COM TAMBÉ EXPLIQUEM EN QUÈ ES BASEN AQUESTES ESCOLES.

Marçal Salvat i Bonet- 2n de Batxillerat

L’any passat el curs acadèmic va acabar el 20 de juny pels alumnes de Batxillerat i lESO i, la majoria, en aquell punt, ja estava de vacances i no s’havia de preocupar de cap més examen fins l’arribada del setembre. Hi havia, però, una sèrie d’alumnes que encara tenien un últim repte per encarar, el qual era per voluntat pròpia. Aquest eren els exàmens que l’Escola Oficial d’Idiomes duu a terme cada juny i que, en cas d’aprovar-los, et permeten obtenir un determinat certificat que t’avala un cert nivell en la llengua en qüestió. Tot i que l’EOI ofereix un servei d’examinació per a diferents idiomes, tots els alumnes del Príncep de Viana que s’hi van presentar ho van fer per a obtenir un certificat en llengua anglesa; sens dubte la més sol·licitada arreu de Catalunya i el món.

Del nostre centre s’hi van presentar alumnes tant de primer i segon de batxillerat com de quart de lESO. No obstant, no tots compartien el mateix objectiu, ja què alguns es presentaven per a les proves del nivell B1 i d’altres per a les del B2.

L’Escola Oficial d’Idiomes és un organisme educatiu que, com bé indica el seu nom, es centra en l’ensenyament d’idiomes i, en gran mesura, també dels estrangers. És a dir, les llengües que hi podem trobar representades regularment són: el català, l’anglès, el francès, l’alemany, el castellà i l’italià. Amb paraules extretes del seu propi web: les EOI són centres públics de règim especial on s’imparteix l’ensenyament d’idiomes. La finalitat d’aquest ensenyament és la capacitació de l’alumne en l’ús efectiu dels idiomes com a vehicle de comunicació. Les EOI imparteixen en cada idioma cinc cursos. El tipus d’ensenyament és presencial i cada curs té una durada de 130 hores.

Aquí deixem el link de dues de les EOI més importants de Catalunya, la de la Vall d’Hebron i la de Barcelona-Drassanes.

http://www.eoibcnvh.cat/queeseoi

https://www.eoibd.cat/

Des del nostre centre, els exàmens que es van dur a terme a lEOI van ser els del nivell B1 i els del B2. Els que hi van anar de 4t van fer tots els del B1, a primer de batxillerat hi havia una mica de barreja entre els d’un certificat i un altre, i segon tots els que hi van anar ho van fer per obtenir el B2.

És molt probable que aquests números i lletres no us diguin res més enllà de la correlació que hi pugui haver entre la xifra 1 i la 2. Doncs bé, aquí inserim un quadre que mostra perfectament com funciona el sistema de taxació dels nivells i els seus equivalents homologats en d’altres institucions i/o països:

Institució/Organisme

B1

B2

C1

C2

ANGLÈS 

Departament d’Ensenyament. Escoles Oficials d’Idiomes

Certificat de nivell intermedi

Certificat de nivell avançat

Certificat de nivell C1

Universitats de Catalunya

CLUC B1

Certificats de nivell B1 propis de les universitats catalanes

CLUC B2

Certificats de nivell B2 propis de les universitats catalanes

Certificats de nivell C1 propis de les universitats catalanes

Universitats espanyoles – Certificats amb el segell CertAcles

CertAcles B1

CertAcles B2

CertAcles C1

CertAcles C2

Cambridge English Language Assessment – ESOL Examinations

IDP IELTS Australia

University of Michigan (Cambridge Michigan Language Assessments)

PET – Pass or Pass with Merit

BEC Preliminary (Business English Certificate)

FCE (First Certificate in English)

BEC Vantage (Business English Certificate)

CAE (Certificate in Advanced English)

BEC Higher (Business English Certificate)

CPE
(Certificate of Proficiency in English)

A partir d’aquí, i un cop controlat quin és el funcionament de lEOI, ens agradaria oferir una visió més humana, i no tant informativa, de l’experiència que varen tenir els nostres companys el juny passat. Tot i que, evidentment, no es pot considerar un examen del curs acadèmic, la importància i la dificultat de l’empresa fan que, per a qualsevol persona que s’hi presenti, aprovar sigui molt important i rellevant.

Hem pogut parlar amb dos dels companys que hi van anar perquè ens expliquessin com va anar tot el procés des de que els hi van proposar fins que el van fer. Aquests companys són l’Oriol Tubella de 2n de Batxillerat i el Javier Faulón, també de 2n.

Segons ens han explicat, l’examen consistia en cinc parts diferents per a treballar diferents aspectes de la llengua anglesa. Primer de tot, els examinats estaven citats un dia per fer els apartats de comprensió escrita, gramàtica, comprensió oral i expressió escrita, en aquest mateix ordre. Sense cap mena de dubte, diuen els companys, aquesta és la jornada més intensa i esgotadora de l’examen, un total de sis hores amb un entremig de mitja hora amb l’objectiu de dur a terme totes les tasques esmentades.

L’examen era més fàcil del que m’esperava, tot i que se’m fa fer bastant llarg”.

Després, al cap d’un setmana, els van torna citar només per anar a fer l’examen oral, el qual durava, en contraposició amb les sis hores gairebé contínues, amb prou feines vint minuts. Tal i com ens diu l’Oriol: “la part que probablement em va costar més va ser la part oral.” On, comenta, va tenir algunes errades que el van fer neguitejar.

A partir d’aquí, només els calia esperar a què els professors de lEOI corregissin els exàmens per apartats i que, després, en fessin la mitja per saber si estaven aprovats o suspesos.

Durant els minuts previs a l’examen estava bastant nerviós, probablament més nerviós del que estic en un examen de l’institut.”

No obstant, anem per parts, abans del mateix dia de l’examen suposem que hi va haver un procés de valoració i decisió previ no? Hem volgut saber com se’ls va presentar l’opció de matricular-se per a la prova i els dos coincideixen en les seves paraules alhora d’afirmar que va ser l’institut, més concretament el departament d’anglès, qui els ho va proposar i es va oferir a realitzar els tràmits burocràtics. Tot i que, evidentment, els diners de la matrícula els van posar les famílies.

Quin va ser el primer que us va venir al cap quan us ho van proposar?

Oriol: Quan m’ho van proposar vaig pensar que potser era millor no presentar-me ja què anava una mica estressat amb els exàmens de l’institut i no volia haver d’estudiar per a un examen més. Tot i això després em vaig adonar que al cap i a la fi tot era pel meu bé i que era una bona oportunitat per treure’m el títol del B1.

Javier: Vaig pensar que podia ser una bona oportunitat i que la havia d’aprofitar.


És clar que en temes com aquest l’opinió de la família sempre és cabdal i volíem saber quina mena de missatge havien rebut des de casa. Els dos coincideixen en dir que els seus pares els van animar a fer-ho tot argumentant-els-hi que era quelcom important per al futur, quelcom que és millor fer que no pas deixar passar.

Com, amb qui, o perquè vas decidir presentar-se al nivell en què et vas presentar i no a l’altre?

Javier: Vaig decidir presentar-me al B1 perquè no tenia el nivell suficient com per aprovar el B2.

Oriol: Em vaig presentar al B1 perquè era el que m’havien recomanat des de l’institut.

Com va ser la teva preparació per l’examen? En vas fer? Tenies confiança en les teves possibilitats?

Oriol: Sincerament gairebé no vaig preparar l’examen. Només vaig realitzar un parell d’exercicis que em van donar a l’institut.

Faulón: No vaig preparar quasi res per l’examen ja què estàvem molt atrafegats de deures i exàmens aquella setmana.

Vaig pensar que podia ser una bona oportunitat i que la havia d’aprofitar.”

Més fàcil o més difícil, el que està clar és que el fet d’anar a una institució exterior a realitzar un examen oficial era una experiència totalment nova i això, mentalment, pot suposar una dificultat afegida.

Com vas viure els minuts previs a l’examen, quan ja eres a lEOI?

Javier: Estava bastant nerviós perquè no estava amb cap amic i ho vaig haver de suportar sol.

Oriol: Durant els minuts previs a l’examen estava bastant nerviós, probablament més nerviós del que estic en un examen de l’institut.

Se’t va fer fàcil o difícil l’examen? Curt, llarg? Quina part voldríes destacar, ja sigui perquè et va anar bé, malament o qualsevol altre motiu? (Tota la pregunta inclou l’oral)

Oriol: L’examen era més fàcil del que m’esperava, tot i que se’m fa fer bastant llarg. La part que probablement em va costar més va ser la part oral, i em vaig sorprendre molt amb la part del listening perquè eren vídeos “originals” els quals em van costar bastant d’entendre.

Javier: Considero que l’examen en línies generals era fàcil tot i que hi havia un writing en què el tema era molt particular.

Amb quines sensacions vas sortir?

Javier: Vaig sortir amb dubtes, no sabia realment si ho havia fet bé.

Oriol: De l’examen vaig sortir amb unes sensacions agredolces. Per una banda la part escrita m’havia anat molt bé però per una altra en la part oral havia comés algunes errades.

Vaig pensar que podia ser una bona oportunitat i que la havia d’aprofitar.”

A qualsevol examen la nota, independentment de quina sigui, sempre és bona, dolenta, t’agrada o et desagrada en funció de quines eren les teves expectatives i és per això que, tot i sabent que ambdós van aprovar, la valoració potser no coincideix.

Oriol: La nota que vaig treure em va sorprendre molt perquè pensava que seria més baixa, ja què com ja he dit la part oral no em va anar molt bé

Javier: Penso que un 8 és bona nota, però és millorable perquè en el b2 penso que seria un suspens.


Finalment, a la pregunta sobre si recomanarien presentar-se a l’examen a algun altre alumne els dos van respondre amb un rotund: “
”.

Tot i això després em vaig adonar que al cap i a la fi tot era pel meu bé i que era una bona oportunitat per treure’m el títol del B1.”

S’ha de dir que els dos companys que ens comenten com els hi va anar, van fer el B1 i no pas el B2, tot i això, lúnica diferència es troba en el nivell de l’examen, ja què el funcionament i l’estructura és exactament la mateixa.

Des del ViaViana voldríem donar mil gràcies als nostres companys de l’Institut que ens han atès i han dedicat una part del seu temps a nosaltres; gràcies a l’Oriol i al Javier per oferir-nos la seva visió de l’experiència i així enriquir també el desenvolupament del tema.

Aquí deixem el link en el qual el portal de l’IES Príncep de Viana es fa ressò de l’èxit dels alumnes que es van presentar tant al B1 com el B2.

http://agora.xtec.cat/iespviana/general/certificatintermediiavancatdeleoi/

Deixa un comentari

